Fraser Island i firehjulstrækker

På både vores tur til Fraser Island og Whitsunday Sailing har vi valgt at rejse med Koala Adventures. Turen bookede vi allerede i Baron Bay. Her er en lille minidagbog over de tre dage på Fraser Island – verdens største sandø.

Dag 1

Dagen startede tidligt, da vi samme med vores gruppe fik pakket alt vores campinggrej og bilen – inden vi sammen hoppede i bilen og tog færgen til Fraser Island.

Vi har den fedeste gruppe, som består af Tom og John fra England, Fabione fra

Frankrig, Sebastian fra Canada, Lars og Jonas (far og søn) fra Sverige og til sidst tre irlændere, Dave, Shane og Ian.

Dagens første stop er Lake McKenzie: En enormt dejligt sø med det smukkeste hvide sand. Stoppet er tiltrængt, da vi har det sindssygt varmt. Herfra kører vi videre til den gamle passagerdamper Maheno, der strande her på øen i 1936. Ret smuk i sine flotte, rustne farve.

Senere op langs kysten finder vi  et godt sted at slå camp på stranden – og de tre andre Koala-grupper følger trop. Fabione står for maden og senere får vi tid til alle mulige ølspil, kort-tricks og får da også lært de andre dansk – og ikke mindst udvekslede rap med franskmanden.

Dag 2

Vi er ret tidligt oppe og turen går af sted længere op langs kysten. Første stop er t Indian Head, som er et rigtig smukt sted at få en flot udsigt. Videre til nogle såkaldte ”champagne-pools”, hvor vi blev dejligt nedkølet!

Havet omkring Fraser Island er, som andre steder i Australien, farligt at bade i på grund af hajer, klipper og gopler! Derfor bader vi i stedet i the Champagne Pools og senere i Eli Creek.

Eli Creek består af dejligt forfriskende ferskvand, hvor strømmen fører os frem – lignede små krokodiller, som vi flyder frem i vandet.

Hen på eftermiddagen er det tid til at lave camp, denne gang bare vores gruppe alene.

Vi har mange problemer med sandfluer, men da vi laver et lille bål forsvinder de heldigvis. I stedet får vi besøg af øens anden, og nok største udfordring, dingoer. Der er rigtig mange dingoer på øen – og de kom meget tæt på! Så jeg var lidt bange, da i løbet af aftenen bliver omringet af en syv stykker, mens jeg forsøger at tisse. Så måtte lige råbe på hjælpe fra de andre, mens jeg sad med bukserne omkring anklerne 😉

Vi får lavet noget lækkert grillmad. Vi hyggede alle sammen, blandt andet med stjernesnak om livets helt store spørgsmål. Enkelte går tidligt omkuld efter for meget gun (det kalder de den famøse papvin vi drikker så meget af), mens resten af os kom ret sent til “køjs” i vores telte.

Fraser Island

Sindsyge smukke bademuligheder på Fraser Island.

Fraser i palme

Dag 3

På vores sidste dag tager vi mod The Silent Wanggoba Creek, som er rigtig flot med den fedeste natur omkring. Derefter i Lake Mckenzie igen, så skønt indtil Dave skyder mig i hovedet! Ej det gik! Fik besøg af et stort krybdyr igen, kommer tit lige forbi, får selvfølgelig et stort chok hver gang.

Har forresten på grund af sprogvanskeligheder med Fabione skiftet navn til Lala! Men er selvfølgelig ingenting i forhold til de antal gange folk må opgive med Signes navn – det synes umuligt at udtale med mindre man er fra Skandinavien 🙂 Turen går tilbage til fastland ved en 14-tiden, og vi slutter med en lille tur ud i byen for at tjekke Harvey Bay. Her bliver det også til en afskedsøl med vores fede Fraserhold.