Planlæg transport gennem Østeuropa – Fly, færge, bus & tog

Hvordan gjorde vi med transport gennem vores rejse i Østeuropa? Det vil jeg skrive lidt om her, fordi det var det, vi brugte mest tid på at undersøge, inden vi tog afsted. Man kan selvfølgelig købe et interrailpas, men det kan vist ikke altid betale sig i Østeuropa. Det kommer rigtig meget an på alder og ikke mindst hvilke lande man vil besøge. For det er nemlig ikke alle, der har gode togforbindelser og så er transport i Østeuropa ret billigt, så det er ikke altid at et interrailpas tjener sig hjem.

Vores rejse hed: Krakow -> High Tatras -> Kosice -> Budapest -> Sarajevo -> Mostar -> Split -> Korcula -> Dubrovnik

Vi lagde ud med et par billig flybilletter for 500 kr for os begge fra Billund til Krakow.

Fra Krakow ville vi gerne videre til High Tatras-området for at hike lidt. Så vi tog med bus, fordi det egentlig var lidt hurtigere end tog og ikke mindst billigere. Tror det tog et par timer at komme til Zakopane – byen som var helt igennem rædselsfuld, så vi hastede videre med bus over grænsen til den slovakiske del af High Tatras (som var skøn). Vi tog således en bus fra Zakopane til byen Stary Smokovec, hvor vi boede i vores tid i High Tatras. Tror måske det tog et par timer, er ikke helt sikker. Alle disse busturer nævnt ovenfor er blot bestil og fundet ved at møde op på de forskellige busstationer. Eksempelvis går der bus fra Krakow til Zakopane næsten hver time i dagtimerne.

Videre til Budapest fra High Tatras kunne det bedst betale sig at tage et smut forbi Slovakiets 2. største by Kosice, fordi ellers skulle vi helt tilbage til Krakow og med nattog og en masse andet bøvl. Fra Kosice til Budapest er der 5 timer i tog. Så vi købte i byen Stary Smokovec en billet hele vejen til Budapest (underligt nok er det billigere med en retur end en enkelt – spørg ikke, bare køb). Vi skulle så skifte tog i byen Propad, som kun var en halv time væk, og det var i et voldsomt moderne tog i forhold til, hvad vi ellers oplevede. Derfra skiftede vi til et tog til Kosice, hvor vi fremme tidligt på dagen efter en times kørsel. Der var så en syv timer til vores tog til Budapest gik videre. Så her kan med fordel opbevare sin kuffert/taske hos en af de små damer, som for en euro holder øje med den hele dagen, derefter kan man gå på opdagelse i Kosice, som er en måske lidt lille, men samtidig vanvittig flot by. Vi fik nemt brugt timerne på sightseeing og afslapning på byens flotte torv, inden vi ved 18-tiden tog videre med tog til Budapest.

Fra Budapest gik turen på vores læææænngggsste togtur til Sarajevo. 11 timer. Det var lidt hårdt, specielt fordi de første timer blev tilbragt i voldsom kulde med aircon for fuld drøn (lidt ligesom at rejse med busser i Asien, hvor du nærmest får forfrysninger 😉 – pludslig gik aircon så i stykker og vi svedte voldsomt de sidste seks timer. Men altså ellers var det okay, for når man oplever så meget på så få dage, som denne rejseform giver mulighed for, er det egentlig rart at sætte sig ind i et tog og bare slappe af, læse lidt og kigge ud på det flotte, fattige, rige og anderledes landskab man drøner (nej det er ikke ordet, for toget kører virkelig langsomt) forbi. Man skal på denne tur have sit pas klar, fordi man krydser en masse forskellige grænser. Nå ja, vi havde heller ikke her bestilt billetten i forvejen, et par dagen inden gik vi bare ind på en af togstationerne i Budapest (igen her er det billigere med en returbillet).

Fra Sarajevo gik turen til Mostar. Det skete med bus, og vi købte bare billetten inden afgang. Det tager en time eller to i tog. Efter en dag i Mostar tog vi med bus til Split. Bus er stort set den eneste man kan gøre i Kroatien, da de har et vildt dårligt tognet. Bussen tog fem timer.

Fra Split tog vi en færge til øen Korcula, som vi købte ved havnen dagen i forvejen.

Fra Korcula til Dubrovnik ville vi gerne have været med færge hele vejen, men det er nærmest umuligt at få billet til, vi gjorde en masse forsøg på at få det, men der er nogle underlige måder at fordele billetter på, som gør det umuligt. Så det nemmeste er at tage den lokale busrute til Dubrovnik. Det skal nu også nævnes, at man alligevel kommer til at sejle lidt over en time, da man jo skal væk fra øen, så det er egentlig ganske fint – og det tager samme tid  med bus/færge som det tager at sejle hele vejen, hvis det da egentlig ikke er hurtigere og ikke mindst billigere.

Efter vores tid i Dubrovnik havde vi så igen booket en flybillet hjem til Danmark.