Et besøg i den konkurrende cykelby

Hvem er verdens cykelby nr. 1? Efter mit besøg i Amsterdam er jeg blevet fyldt med tvivl. I Danmark har vi en forestilling om, at byen skal findes i vores København, men spørger du hollænderne, så vil de helt sikkert pege på Amsterdam.

Min veninde, som jeg netop har besøgt i Amsterdam, fortæller, at de dernede ikke er klar over, at Danmark er et storcyklende folk. Vi mener jo selv ellers selv, at vi er ret verdensberømte for det! Det vi vel også, når New York finder inspiration i Danmark, da de fornylig besluttede, at NY skal være en cykelby (hvilket vi jo bare ved amerikanerne elsker!).

Efter mit besøg i Amsterdam er jeg nok nået til den konklusion, at det står sådan lidt uafgjort mellem de to byer. DOG er der en række forskelle:

Har man en idé om, at danske cyklister er uforskammet eller farlige, så får man et kulturchok i Amsterdam. Cyklisterne kommer hernede ALTID først, derfor skal man ALDRIG begive sig over et fodgængerfelt i den tro, at cyklisterne har tænkt sig at stoppe (nej, regel nummer et, kast dig straks til side). Livet som fodgænger er ret vanvittigt før man indser disse spilleregler. Travede rundt i byen i tre dage og på intet tidspunkt stoppede en cyklist. I stedet cyklede de, mens vi og andre turister sprang til side, når cyklisterne ekstremt aggressivt tog turen igennem et fodgængerfelt fyldt med fodgængere. Så min veninde var hurtig til ligesom at forklarer, at cyklister i Amsterdam forventer, at man stopper for dem! (Se der sure danskere, der klager over danske cyklister, vi kører bestemt mindre livsfarligt i Danmark).

En anden forskel er, at der er knap så mange citybikes i Amsterdam, i stedet var alle steder omkring kanalerne fyldt med mere sorte “klassiske” cykler uden gear. Generelt var der parkeret cykler over alt i centrum ligesom byen har nogle ret seje cykel parkeringspladser.

 

Skriv et svar

