Høj sol over Halong Bay

Dag 1 – Kahyt, kajak og kalkstensøer

Vi ankommer til Halong Bay, som er et af verdens syv naturvidundere, i flot solskinsvejr. Halong Bay kom på listen som et af verdens syv naturvidundere i 2011. Der er vanvittigt mange skibe, da vi sejler ud blandt de mere end 1969 kalkstensøer.

Vores bagage kastes ind i kahytten, som har en ganske særlig og »unik« dunst af hav. Første udflugt fra båden går til grotten »The Suprise Cave«, hvor vores guide ivrigt insisterer på at give alle formationer en beskrivelse som skildpadde, snegl, King Kong og videre i den dur. Men efter vores tid i Phong Nha er vi mættet for grotte-oplevelser, så vi vil egentlig hellere nyde den flotte udsigt i bugten.

Halong Bay

Tilbage på båden indtages vores frokost, som ligesom alle andre steder i Vietnam betyder et væld af retter. Efter frokost hopper vi en kajak og padler rundt mellem de smukke sandstensformationer. Udsigten er lige til et postkort.

Solnedgang 2014

Solnedgang i Halong Bay

Herefter står den på et bad, en solnedgang med kolde øl og efterfølgende middag. På båden har vi selskab af et par fra Schweiz, en familie fra Norge og så møder vi også et par fra Danmark, hvor Morten endda tidligere har arbejdet med fyren. Efter aftensmad sidder vi alle og taler på dækket og ser på, mens enkelte fisker efter små blæksprutter. Vi ender med at snakke frem til midnat, hvilket tilsyneladende er lidt sent i Vietnam. Resten af båden er forlængst gået til køjs.

Dag 2 – Tai chi og mere tid i kajakken

Kl. 6.20 er jeg klar på dækket til en omgang tai chi, kort efter følger også Morten. Vi ret dårlige til det og det bliver hurtigt varmt. Vores underviser er bestemt heller ikke imponeret over vores evner, der bliver rettet lige en tand for ivrigt på selv vores mindste fejl. Efter morgenmad sejler os på tredagsturen ud med en mindre båd. Med den får vi mulighed for at komme længere væk fra de andre både. Dermed får vi i højere grad følelsen af at være alene i flotte Halong Bay.

Vi bruger dagen på skiftevis at sejle i kajak, svømme og slappe af og nyde udsigten fra dækket. En virkelig god dag – forstår slet ikke dem, der kun har en todagstur, de går virkelig glip af meget. Det eneste minus er, at der enkelte steder kommer en strøm med skræld. Vores guide siger det er på grund af tyfonen, som gjorde at alle både måtte blive på land i weekenden, men det virker voldsomt, hvorfor der overhovedet er al den skræld i havet omkring et UNESCO-fredet område, men særligt i denne sammenhæng har Vietnam virkelig en del udfordringer. Det er vanvittigt, at der ikke er mere fokus på det i et så smukt område.

fullsizeoutput_2bb4

På vores tur tilbage har vi også lige et stop på en perlefarm – de skal jo lige hive lidt kommision i land – inden turen går tilbage til den store båd. Solen er denne aften ufattelig stor og rød, det er virkelig smukt og næsten umuligt at tage et lige så flot billede af.

Dag 3 – Trapper, udsigt og afslapning

Sidste dag sejler vi til en lille ø, hvor man fra toppen kan få en flot udsigt over bugten (eller et i hvert fald et meget smukt hjørne af den). Da vi kommer ned igen er vi badet i sved (hvilket vi på dette tidspunkt af vores rejse er ved at være vant til!). Heldigvis har vi en halv times tid på standen, hvor vi bliver svalet lidt.

fullsizeoutput_2bb8

Sveden pibler frem!

Vores tur i Halong Bay med at nyde den flotte udsigt. Turen med perfekt vejr, uden alt for meget hede og regn, er en god slutning på vores tre uger i Vietnam 🙂